Ders tasarımı konusuna devam ediyoruz..
Posner şu 4 adımı öneriyor
- Kursun gerekçesi (rationale). Öğrencinin "neden bu kursu öğrenmeliyim" sorusuna cevap vermeli
- Kursta ne öğretileceği (Curriculum Plan). Bu niyet edilen öğrenme çıktılarını (ILO -Intended Learning Outcome) belirlemeyi içeriyor. "Ne öğreteceğim" sorusuna cevaptır.
- Kursun nasıl anlatılacağı (Instructional plan). Uniteler ve herbirinde nasıl bir öğretme stratejisi kullanılacağını belirlenir. "nasıl öğreteceğim" sorusuna cevaptır
- Değerlendirme planı (Evaluation plan). Öğrencilerin gerçekten ILO'ları öğrenip öğrenmediğinin ölçülmesi.
1- Kursun gerekçesi
Burası dersin temel gerekçesinin açıklandığı yerdir. Ders için genel bir yön belirler. Buraya varabilmek için temel fikirlerin (initial set of ideas) belirlenmiş olması tavsiye edilir. Temel fikirler kursla ilgili aklımıza gelen şeylerdir. Bunlar konular, aktiviteler, geziler, sunumlar, kaynaklar olabilir. Gerekçe, birkaç cümleyi geçmemeli. 3 Temel değerle ilgili olabilir. Bunlar Öğrenci, Öğretilen konu, toplum. Öğrenci için gerekçeler eknomik ve sosyal başarı ile dengeli bir birey yetiştirmek olabilir. Dengeli bireyden kasıt, hayata daha anlamlı katılım sağlayan bireyler .Toplum olarak baktığımızda, çevre, vatandaşlık görevleri, ırkçılık gibi konular olabilir. Öğretilen konu ise, "neden bu konu birey için önemlidir" sorusuna cevap aranmalıdır. Mesela tarih alanı, ezberlenecek tarih ve olaylar silsilesi olarak değil, geçmişte yaşanan olaylar arasındaki ilişkileri anlamak ve bugüne ışık tutumak için olabilir.
Okullarda (özellikle ünivesite eğitiminde) bu konuda ciddi yanlışlar yapılıyor. Her öğretmen, sanki öğrenci o alanda bir uzman olacak gibi pek çok faydasız bilgiyi de öğrenciye yüklüyor. Halbuki hayattan kopuk olan, yaşanmayan bu bilgiler kurstan kısa bir süre sonra unutuluyor (Bir araştırmaya göre kurs bittikten 3 hafta sonra bilgilerin %15'i ancak hatırlanabiliyor)
Burada sorulması gereken soru şu (Ralph Tyler'dan alıntı) "Bu konu, ileride bu alanda uzmanlaşacak olmayan genç insanların hayatına ne katabilir ?"
Verdiğim bir ders için rationale şöyle belirledim
- işe girdiği ilk gün, kuruma fayda verebilecek işletim sistemleri bilgisine sahip olmak
- Doğru çözümü üretme becerilerine sahip olmak (Kritik Analitik düşünme, sorun çözme, Yarı yapılandırılmış durumlarda karar verme)
2- Kursta Ne Öğretilecek
Bunlar öğrenme hedeflerimiz. Posner bunlara ILO diyor. Maddeler halinde olabilir. Mesela işletim sistemlei dersi için;
- Disk boyutunu arttırıp/azaltabilir
- Dosya ve dizinlerlerle çalışabilir
- Bilgisayarın IP yapılandırmasını yapabilir/görüntüleyebilir.
"Bir linux makinede mevcut zaafiyetleri 20 dk içerisinde tespit edebilir." Burada koşul linux makine, kalite değeri ise 20dk içerisinde bu işin yapılması.
3- Kurs Nasıl Öğretilecek
ILO'lar gruplanarak ünitlerin temelleri oluşturulur. ILO'lar genellikle konu olarak gruplanırlar. Fakat zaman veya başka ölçütlere göre de ILO'ları gruplayabiliriz.
Şimdi sıra bunları nasıl öğrenciye anlatacağımızı belirlemekte. He bir ILO'yu öğrenciye nasıl aktaracağımızı belirleriz, yani kurs içeriğini oluştururuz. Konuyu anlatırken farklı teknikler kullanabiliriz. Benim en çok beğendiğim ise senaryolar üzerinde gitmek. Senaryoları çözerken öğrenci konuyu öğrenir. Öğrencilier en çok hayattan kopuk bir okulda zorlanırlar. Ne hayatta öğrendiklerini okula taşıyabilir, ne de okulda öğrendiklerini hayata taşıyabilir.
Motivasyonla ilgili temel ilke, içeriğin öğrencinin hayatıyla ilişkilendirilmesidir.
Senaryolaştırma dışında pek çok teknik olabilir. Sınıf içi tartışmalar, sorular, konu anlatımı, öğrencilerin birlikte çalışması, kısa demolar veya filmler. Burada Aktif öğrenme ile ilgili daha önce yazdığım bir belge var..
Ayrıca verdiğim bir dersin ILO'larını ders planı olarak grupladığım bir sayda da şurada. Hedefler ILO'ları gösteriyor. Konu ise grupları..
4- Kurs değerlendirmesi
Bunu bir soraki yazıda anlatmaya çalışacağım...
No comments:
Post a Comment